Sådan lever du med ensomhed

Sådan lever du med ensomhed

sådan lever man med ensomhed

Har du oplevet at føle dig ensom, som at der ikke er nogen omkring dig, som du kan snakke med. Eller som at du synker ned i en tilstand af tristhed eller angst, som du frygter du aldrig vil komme igennem? Sker det at en sådan følelse overvælder dig af og til? Hvis du har haft sådanne følelser af ensomhed, er du langt fra alene. Ensomhed er en af de mest almindelige og for mange også en af de meget ubehagelige følelser som millioner af mennesker oplever. For nogle kan det være en forbipasserende følelse. For andre er det en tilbagevendende følelse af desperation og tristhed. Men for os alle er det en del af at være menneske.

Ensomhed kan føre til overdreven alkohol forbrug eller overspisning, for at undertrykke disse ubehagelige følelser. Det kan føre til depression eller at man tænker de samme tanker, når man dvæler ved spørgsmålet: “Hvorfor er jeg alene?” Det kan også føre til håbløshed. Men det kan være vigtigt at have en strategi til at håndtere ensomhed, som kan beskytte dig mod depression, stofmisbrug eller endda træffe dårlige valg i forhold til partnere.

 

1. Se Ensomhed som normalt

Forskere i ensomhed, påpeger at ensomhed er stigende – fra 11 procent til 20 procent i 1970’erne og 1980’erne. I 2010 viser forskning at ensomhed er steget til 40 – 45 procent. Så du er ikke alene om at føle dig ensom. Måske kan forklaringen på den stigende udvikling være relateret til nedgang i familiære forbindelser, højere tilfælde af skilsmisser, folk der flytter mere, lavere tilknytning til kirken, faldende deltagelse i foreninger og organisationer, samt mere brug af online tid og en travl hverdag. Da ensomhed er mere udbredt er det vigtigt at have strategier til at klare den.

2. Relater ensomhed til værdien af at være sammen

Det lyder måske ikke givende, men man kan spørge sig selv: “Hvad er ensomhed godt for?” Man kan se på ensomhed som noget der minder os om værdien af at have forbindelse til andre mennesker, det at opleve intimitet eller simpelthen at dele erfaringer med andre. Vi udviklede os i sin tid til at leve i mindre samfund med daglig kontakt til hinanden, ansigt til ansigt, om med delt børnepasning. Det har ændret sig for de fleste mennesker, men ensomhed kan minde dig om det faktum, at du sætter pris på at få forbindelse med andre mennesker, og at denne værdi er en vigtig del af at være menneske. Du skal ikke give op overfor det at møde andre mennesker og dyrke kontakt, når du føler dig ensom.

3. Du skal have en plan

Den første del af at overkomme ensomhed i svære tider, er at være  forberedt, med en plan når ensomheden rammer. Start med at identificere “de vanskelige stunder” hvor du føler dig ensom. Det kan være aftener, weekender eller helligdage. Hav en plan parat på forhånd til disse tider. I weekenden kan du fx lave planer med venner eller familie; du kan gå til koncerter, besøge museer, tage på cykelture, guidede vandreture, gå i kirke eller oprette forbindelse med andre ligesindede ved at bruge Single Relations app-en, der giver gode muligheder for at finde andre mennesker i dit område, som gerne vil mødes om fælles interesser. Du kan også tænke på at du vil gøre dig selv til en turist for en dag eller nat. Eller hvis din bekymrede tid med ensomhed er om natten , skal du have en plan for et par nætter hver uge, hvor du måske har forbindelse til nogen online i en gruppe på Single Relations. Planlæg evt. nogle film du har på en liste du gerne vil se, som du kan tage frem. Lav en playliste med musik der giver dig energi og inspiration. Du kan også tilmelde dig en We Meet gruppe på Single Relations, hvor i mødes og laver en aktivitet, som yoga, gåture, fisketure, strikke klub osv. Det er kun fantasien der sætter grænser. Selvom du er ældre kan hjernen stadigvæk lære, det kan være du aldrig fik lært at spille guitar eller havde lyst at lære et sprog. Så meld dig til det du finder interessant og lad det være en del af din plan til at holde ensomheden i skak.

4. Start med at gøre noget selv

Det er ofte at folk vil sige: “Jeg har ikke nogen at gøre noget sammen med.” Man behøver ikke starte med at have nogen til at gå i biografen med, gå ture med, træne med eller starte en ny hobby med. Nogle mennesker føler sig ikke komfortable ved at gøre sådanne aktiviteter alene. Prøv at identificere hvad disse tanker handler om, det kan være tanker som: “Folk vil se mig alene og syntes det er ynkeligt eller synd for mig”. Men hvordan ved du hvad andre syntes? og selvom de evt. tænker det, hvorfor skulle du så bekymre dig om det? Det at du gør ting alene kan også betyde at du er uafhængig, stræk og fri.

Faktisk kan det være en god måde at møde nye mennesker på, ved at starte selv. Forstil dig at du er på et museum eller en boghandel, og du begynder at tale med nogen ved siden af dig om et maleri eller en bog. Eller forestil dig at du går til madlavning eller yoga og begynder at tale med folk. Giv dig selv styrke ved at komme ud og indse, at du kan møde mennesker igennem det du starter selv. Hos Single Relations kan du oprette en We Meet gruppe, omkring lige den aktivitet du har lyst til at mødes med andre om, og du kan lade den stå åben, så folk kan spørge om de må være med. Du kan sætte alders gruppe og afstand osv. Det er egentlig bare at komme igang med det, som interessere dig, og så lade folk komme med i gruppen indtil du syntes I er nok. Lav fx en gruppe for folk der mødes og spiser sammen en gang om måneden. Eller lav en madlavnings gruppe eller måske en natur vandrings-gruppe osv. Det er kun din egen fantasi der sætter grænserne.

5. Identificer dine tanker om ensomhed

Skriv nogle af de tanker ned du får når du er ensom. Det kan ofte være tanker som fx:

  • Jeg vil altid være alene.
  • Hvis jeg er alene bliver jeg nød til at føle mig ensom og utilfreds.
  • Jeg må være en taber fordi jeg er alene.
  • Jeg kan ikke tåle at føle mig ensom.

 

Hvis du har den type tanker eller andre negative tanker, så er du som milioner af andre mennesker, der ramt af ensomhed. Men du kan prøve at bruge nogle af disse rationelle og hjælpende svar:

  • Du er kun alene i disse øjeblikke (minutter, timer), og du kommer snart til at snakke med andre mennesker igen, på arbejde, når du venter i en kø, taler med en ven eller deltager i en aktivitet. Du er ikke på en øde ø.
  • Bare fordi du er alene, betyder det ikke, at du skal være trist og ensom. Du kan se på det som en mulighed for at gøre nogle ting, du kan lide. Du kan måske nyde freden til at læse noget, noget du kan lide, lytte til ding egen musik, tilberede din yndlingsmad, se din yndlingsfilm eller besøge et museum i det eget tempo.
  • Tanken om, at du er en “taber”, fordi du er alene, giver ingen mening: Alle er alene på et eller andet tidspunkt. Og som forskningen viser oplever 45 procent af mennesker ensomhed. At være alene er en situation – og situationer ændres.
  • Tanken om, at du ikke kan stå alene giver ikke mening. Det kan være rigtigt, at du ikke kan lide at være alene, men det er en måde, du forholder dig til det, der betyder noget. Hvis du forholder dig til ensomhed med protest, vrede, desperation eller nederlag, så vil det være ubehageligt. Det kan være nyttigt at forholde sig til det med ideen om at føle sig ensom eller være alene kommer og går, og det er noget vi alle kan klare. At acceptere, hvad der er, kan være bedre end at gøre til en katastrofe, da ensomhed er noget vi alle oplever.

 

6. Giv dig selv omsorg og medfølelse

I stedet for at tænke du har brug for at stole på andre for at få kærlighed, accept, og medfølelse, kan du måske rette disse tanker og følelser mod dig selv. Det kan omfatte at du tænker mere på dig selv, som du ville behandle en ven, gør noget godt for dig selv. Køb noget dejlig mad eller giv dig selv en gave. Ret kærlighed mod dig selv ved at give dig selv støtte til at være den du er og ved at være din egen bedste ven; og tænk på en kærlig person fra din barndom (din far, bedstemor, din mor, tante), som du husker, viser omsorg overfor dig. At tage sig af sig selv og berolige sig selv er en vidunderlig modgift mod ensomhed.

7. skab kontakt omkring dig

Vi har alle brug for forbindelse til andre mennesker, eller endda dyr. Der er virkelig mange mennesker, venner, familie, bekendte, som er virkelige glade for dyr. Det giver en forbindelse og kærlighed til deres kæledyr. Overvej at få en kat eller en hund. Eller evt. kan du frivillig stille dig til rådighed på Single Relations til at passe andres kæledyr.

En anden måde at oprette forbindelse på et ved at udføre frivilligt arbejde, fordi vi alle har et behov. Det kan være du kan hjælpe en ældre person der hvor du bor med at handle ind, eller ordre noget parktisk for dem, og derigennem få en god ven. Det kan du meget ud af. En ældre person har ofte mange spændende historier og erfaringer du kan drage nytte af.

På Single Relations er der uanede muligheder for at skabe kontakt online med andre der gerne vil mødes fysisk omkring hyggelige aktiviteter lige fra at drikke kaffe, til at gå ture for enlige mødre. Eller som nævnt hjælpe hinanden. Jeg tvivler på at du vil føle dig ensom, hvis du henter appen Single Relations, måske ender du endda med at få en kæreste.

Planlæg nogle aktiviteter til at se andre singler ved at bruge appen. Bare fordi du ikke har været i kontakt med andre særlig meget for nylig, betyder det ikke, at du ikke kan tage initiativet. Meld dig ind i en af de eksisterende We Meet grupper, hvor folk deler dine interesser, politik, kulturel, religiøs eller sociale præferencer.

At være alene betyder ikke, at du skal føle dig ensom. Og at føle sig ensom betyder ikke, at du skal føle det på ubestemt tid. Alle følelser passerer afhængigt af, hvad du tænker, og hvad du laver.

Bliv inviteret til Single Relations så snart appen er færdig giver vi dig besked. Vores mission er at skabe et fællesskab for alle singler på én platform, som giver gode muligheder for at mødes omkring aktiviteter i den virkelige verden.

 

Slut med ensomhed
No Comments

Post A Comment